Reiko
  • Szkoła
      • Back
      • Kadra szkoły
      • Rekrutacja
      • Historia szkoły
      • Nasz patron
  • Informacje
      • Back
      • Plan lekcji
      • Aktualności
      • Przetargi
  • Dokumenty
      • Back
      • Dokumenty szkoły
      • Dokumenty finansowe
      • Zapytania ofertowe
      • Polityka prywatności
      • Deklaracja dostępności
  • Kontakty
  • RODO

List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty

                                                                                                                                                                         Wrocław 2023-10-09

 

             Szanowni Państwo Dyrektorzy, Nauczyciele i Rodzice!

 

W związku z zapytaniami i wątpliwościami dotyczącymi prac domowych zadawanych uczniom i ich oceniania oraz zasad poprawiania przez uczniów niesatysfakcjonujących ocen informuję, że:

  1. Kwestie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
    w szkołach publicznych regulują:

- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 7 września 1991 r.  o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.)

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.)

  1. Formy pracy uczniów i zasady ich oceniania określa statut szkoły. Jest on  uchwalany przez Radę Szkoły (społeczny organ szkoły złożony w równych częściach przez nauczycieli, uczniów i rodziców), a w przypadku jej braku przez Radę Pedagogiczną.
  2. Zadawanie i ocenianie prac domowych przez nauczycieli jest legalne. Zgodne z przepisami prawa oświatowego szkoły w swoich statutach szczegółowo regulują kwestie zadawania i oceniania prac domowych. Określają także sposób i termin poprawiania ocen niesatysfakcjonujących uczniów (w tym zwłaszcza ocen niedostatecznych), liczbę podejść do poprawy i wagę nowej oceny.
  3. W opinii Rzecznika Praw Dziecka wyrażonej w dniu 8 stycznia 2020 r. praca domowa pełni ważne funkcje dydaktyczne, utrwala wiadomości zdobyte podczas zajęć w szkole, rozwija inicjatywę ucznia, kształci samodzielność myślenia i działania. To trafna opinia, wszak - jak mawiali starożytni Rzymianie - repetitio est mater studiorum - powtarzanie jest matką wiedzy. Rzecz jasna zadawanie prac domowych powinno być celowe, przemyślane i dostosowane
    do indywidualnych potrzeb ucznia. Prace domowe nie mogą nadmiernie obciążać ucznia, który po zajęciach dydaktycznych w szkole powinien mieć czas na odpoczynek, zabawę, uczestnictwo w życiu rodzinnym, spotkania
    z rówieśnikami, a także rozwijanie własnych zainteresowań.
  4. To nauczyciel w sposób najbardziej wiarygodny i kompetentny może ocenić indywidualne potrzeby swojego ucznia. W przypadku odczucia, że uczeń jest przeciążony pracami domowymi można zgłosić problem nauczycielowi danego przedmiotu, w dalszej kolejności wychowawcy i dyrektorowi szkoły, który sprawuje w szkole nadzór pedagogiczny. Nie ma takiego problemu, którego nie dałoby się rozwiązać we wspólnocie szkolnej w spokojnej, merytorycznej rozmowie.
  5. Roztropnie zadawane prace domowe dobrze służą rozwojowi ucznia. Uczą też obowiązkowości i odpowiedzialności. To ważne, bo misją szkoły jest nie tylko uczyć, ale i wychowywać młode pokolenie. Traktując uczniów z szacunkiem
    i serdecznie warto nakładać obowiązki i wysoko trzymać porzeczkę wymagań. Takie przecież będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.

 

                                                                           Z poważaniem pozostaję

                                                                                Roman Kowalczyk

                                                                        Dolnośląski Kurator Oświaty

 

Plan lekcji

Plan lekcji na I semestr 2023/2024

Plan lekcji klas I-III

 

Plan lekcji klas IV-VIII

List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty

                Wrocław 2023-09-11

                  Szanowni Państwo, Dyrektorzy, Nauczyciele i Rodzice!

 Rozpoczyna się nowy rok szkolny 2023/2024. Wchodzimy weń z optymizmem
i nadzieją, acz zapewne będzie jak zwykle trudny i jak zawsze pracowity. Wyzwań, zadań
i obowiązków z pewnością nie zabraknie. To dobrze, bowiem przeszkody są po to, aby je pokonywać, a trudności, żeby hartowały. Jak mawiali starożytni Rzymianie - per aspera ad astra! Powiada się - i słusznie - że w szkole (czy szerzej w oświacie) stałe są tylko zmiany, nowy rok szkolny też je przynosi. Spieszę przeto z informacją o najważniejszych nowościach w edukacji:

  • W szkołach ponadpodstawowych przedmiot podstawy przedsiębiorczości zostanie zastąpiony przez przedmiot biznes i zarządzanie, z którego będzie można zdawać egzamin maturalny w 2027 r.
  • W klasach 7 i 8 szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych możliwe będzie nauczanie łaciny jako drugiego języka obcego i z czasem zdawanie z niej egzaminu maturalnego.
  • Uczniowie klas czwartych szkół podstawowych otrzymają laptopy (w skali Polski jest ich 394 tys., na Dolnym Śląsku 28,5 tys.). Każdego kolejnego roku Ministerstwo Cyfryzacji finansować będzie zakup laptopów dla uczniów klas czwartych.
  • Nauczyciele zatrudnieni w szkołach otrzymają bony 2,5 tys. zł. na zakup laptopów.
  • Legitymacje uczniowskie co do zasady będą miały postać aplikacji, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia mogą mieć tradycyjny kształt.
  • Powstaną Branżowe Centra Umiejętności wspierające kształcenie zawodowe. Na Dolnym Śląsku zostanie utworzonych 7 takich jednostek, w całym kraju ma być ich 120.
  • Drugi rok z rzędu w szkołach ponadpodstawowych wdrażany jest przedmiot Historia i Teraźniejszość. Zgodnie z przepisami prawa o wyborze podręcznika decyduje wyłącznie nauczyciel przedmiotu.
  • W szkołach przeprowadzony zostanie ogólnopolski sprawdzian sprawności fizycznej uczniów (odtąd będzie powtarzany co roku). Jego celem jest diagnoza kondycji fizycznej młodych Polaków oraz wyselekcjonowanie przyszłych mistrzów
    i reprezentantów kraju.
  • Wzrośnie zatrudnienie nauczycieli specjalistów: psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów, terapeutów. W skali kraju etatów wsparcia było 22 tys. w r. sz. 2021/2022, 42 tys. w r. szk. 2022/2023; teraz będzie 51 tys.. Odpowiednio powiększona została subwencja oświatowa. Zwiększenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej to odpowiedź na potrzeby społeczne i zagrożenia cywilizacyjne. Szkoła, która stanowi ważną część polskiego państwa, skuteczniej będzie spieszyć z pomocą potrzebującym.
  • Do szkół ponadpodstawowych drugi rok z rzędu trafił znacząco liczniejszy rocznik, na Dolnym Śląsku to 38 tys. uczniów. Aby zapewnić kadrę pedagogiczną wprowadzono przepis umożliwiający pracę nauczycieli w wymiarze ponad 1,5 etatu. Ponadto po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty organ prowadzący może zdecydować o prowadzeniu części zajęć dydaktycznych danej szkoły w innej lokalizacji. Kolejny rocznik (obecna klasa 8) liczy 17 tys. uczniów, a następne mają po ok. 28,5 tys. osób.
  • Kontynuowane będą ministerialne programy: Laboratoria Przyszłości (do szkół podstawowych w całym kraju trafił sprzęt za 1,2 mld zł; tym roku program obejmie szkoły ponadpodstawowe), Aktywna Tablica, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, Posiłek w szkole i w domu, Poznaj Polskę (w r. szk. 2023/24 w programie będą mogli wziąć udział wszyscy uczniowie; od wiosny 2024 r. każda klasa za pieniądze z programu będzie mogła wyjechać na dwudniową wycieczkę dydaktyczną w ciekawe i ważne dla każdego Polaka miejsca naszego kraju).
    W szybkim tempie modernizują one oświatę, pozwalają pełniej rozkwitnąć talentom, wspierają potrzebujących. Służą lepszemu wychowaniu i wykształceniu młodego pokolenia. Ze wszech miar warto skorzystać z dużych środków, które są przeznaczane na te programy.
  • Polska gospodarka się rozwija, a bezrobocie jest jednym z najniższych w Unii Europejskiej. Z danych Dolnośląskiego Urzędu Pracy wynika, że w naszym województwie wszystkie zawody są deficytowe, wszędzie brakuje pracowników. Trudno się więc dziwić, że brakuje ich także w oświacie. Z informacji przekazywanych przez dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowych do kuratorium wynika, że wakatów w pełnym i niepełnym wymiarze jest obecnie 879 co stanowi 1,8 % nauczycieli na Dolnym Śląsku. Rozwiązaniem jest przydzielanie godzin ponadwymiarowych, zatrudnianie emerytów i osób na nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, a także - za zgodą kuratora oświaty - o niepełnych (zbliżonych) kwalifikacjach.
  • Według danym Ministerstwa Edukacji i Nauki średnie wynagrodzenie nauczycieli (uwzględniające poza pensją zasadniczą inne składniki wynagrodzenia np. wysługę, godziny ponadwymiarowe, zastępstwa doraźne, nagrody, dodatki) w 2023 r. wynosi miesięcznie: 4777, 86 zł brutto dla nauczyciela poczatkującego, 5733,43 zł brutto dla nauczyciela mianowanego, 7326,06 zł brutto dla nauczyciela dyplomowanego. Nauczyciele dyplomowani stanowią ponad 60 % nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela.
  • Nauczyciele od 1.01.2024 r. otrzymają podwyżki wynagrodzenia zasadniczego w wysokości od 12,3 do 20% (w zależności od szczebla awansu zawodowego; prognozowana inflacja ma wynieść wtedy 6-6,5%; prace nad budżetem trwają)
  • Po rozmowach z NSZZ „Solidarność” minister edukacji i nauki prof. P. Czarnek
    i wiceminister D. Piątkowski zapowiedzieli na jesieni br. podwyższenie minimalnej wartości dodatku za wychowawstwo w szkole z 300 zł do 600 zł, przyznanie nauczycielom 2-3 dni urlopu na żądanie oraz wprowadzenie nagrody jubileuszowej dla nauczycieli po 45 latach pracy. Zgodnie z przepisami prawa wysokość dodatku
    za opiekę nad grupą dzieci w przedszkolu ustala suwerennie organ prowadzący.
  • Co roku znacząco i ponad inflację rośnie subwencja oświatowa - w 2022 r. wyniosła 53,3 mld zł, w 2023 r. 64,5 mld zł, w 2024 r. będzie to 76,6 mld zł.
  • W ostatnich latach zmniejszyła się szkolna biurokracja: zlikwidowano obowiązek przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej, jeden z czterech szczebli awansu zawodowego, ocenę dorobku zawodowego (za okres stażu; ocena pracy pozostała). Kuratorium jako organ nadzoru pedagogicznego wymaga jedynie dokumentacji wynikającej z ustaw i rozporządzeń. Szkoły, przedszkola i placówki same decydują
    o wewnętrznej sprawozdawczości i dokumentacji. Zdarza się np., że wprowadzają obowiązek przedstawiania przez nauczycieli rozkładów materiału i planów wynikowych, do czego żadne przepisy prawa nie zobowiązują.
  • Minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. P. Czarnek powołał zespoły ekspertów, które pracują nad odchudzeniem podstaw programowych poszczególnych przedmiotów. Zmiany mogłyby zostać wprowadzone z początkiem r. szk. 2024/2025.

 Szkoła jest wyjątkowym miejscem spotkania, kształcenia, wychowania, wzrastania. Jest wspólnotą, dobrem wspólnym, które od każdego jej uczestnika zależy. Dziękując za wszystkie dotychczasowe działania na rzecz edukacji bardzo proszę o rzetelną pracę i zaangażowanie, empatię i solidarność. Proszę o zgodę, która - jeśli powszechna i szczera - naprawdę buduje. W bezprecedensowo trudnych czasach, po 3 latach pandemii koronawirusa i w drugim roku barbarzyńskiej agresji Rosji na Ukrainę, w dobie napięć i podziałów społecznych, jest ona wyjątkowo potrzebna. Problemy i konflikty warto rozwiązywać w społecznościach szkolnych, w spokoju i dialogu. Nie ma wszak sprawy, której nie dałoby się załatwić            w merytorycznej dyskusji i poważnej rozmowie.

 Gorąco polecam Państwu poruszający film „Raport Pileckiego”, który wszedł na ekrany 1 września br.. Opowiada on o losach rotmistrza Witolda Pileckiego, żołnierza Armii Krajowej, postaci niezwykłej, prawdziwego herosa. Rtm. W. Pilecki walczył z Sowietami w 1920 r., brał udział w wojnie obronnej Polski w 1939 r. oraz w Powstaniu Warszawskim w 1944 r., prawie 3 lata spędził w niemieckim obozie zagłady w Auschwitz organizując tam siatkę konspiracyjną, sporządził wstrząsający raport opisujący los więźniów i funkcjonowanie obozu. Po wojnie zaangażował się w antykomunistyczną działalność, po wyjątkowo brutalnym śledztwie został zamordowany w ubeckim więzieniu przy ul. Rakowieckiej na Mokotowie w Warszawie w dniu 25 maja 1948 r. Miejsce pochówku ciała tego czystej próby bohatera do dziś pozostaje nieznane. „Raport Pileckiego” powinien obejrzeć każdy Polak, szczególnie młode pokolenie. Dlatego bardzo proszę o zorganizowanie szkolnych wyjść do kina oraz zabranie swoich pociech na seans. Z uwagi na drastyczność scen rekomenduję udział uczniów klas starszych szkół ponadpodstawowych. Wyjście do kina powinno zostać poprzedzone lekcją historii, tak, aby uczniowie zrozumieli prezentowane treści.

 W nowym roku szkolnym życzę Państwu, Państwa uczniom, wychowankom i pociechom zdrowia, realizacji planów, spełnienia marzeń, wielu sukcesów, optymizmu i uśmiechu.

Niech się dobrze dzieje w Państwa domach, szkołach, przedszkolach i placówkach! Niech to będzie dobry rok dla całej naszej dolnośląskiej oświatowej rodziny!

                                                                                                                                                                                                                                       Z wyrazami szacunku

                                                                                                                                                                                                                                         Roman Kowalczyk

                                                                                                                                                                                                                                                 Dolnośląski Kurator Oświaty                          

rozpoczęcie roku szkolnego

Rozpoczęcie roku szkolnego 2023/2024

List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty do rodziców uczniów klas ósmych!

                          Szanowni Rodzice uczniów klas ósmych!

 

         Od połowy maja br. rozpocznie się proces rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Państwa dzieci będą ubiegać się o miejsca w wybranych szkołach, rywalizować z innymi ósmoklasistami o spełnienie swoich marzeń. Nikogo przekonywać nie trzeba, że wybór szkoły ponadpodstawowej i profilu oddziału (potocznie nazywanego klasą)  jest niezmiernie ważny i często w decydującym stopniu rozstrzyga o dalszym życiu. Spieszę więc z użytecznymi informacjami i radami.

  1. Kwestie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych regulują:

- Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (z późniejszymi zmianami)

- Rozporządzenie Ministra Edukacji i nauki w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów z dnia 18 listopada 2022 r.

- Zarządzenie  nr 1/2023 Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego  na rok szkolny 2023/2024 z dnia 25 stycznia 2023 r. Zawiera ono w załączniku szczegółowy terminarz rekrutacji w naszym województwie. W szczególności warto wiedzieć, że składanie wniosków o przyjęcie do szkoły będzie trwać od 15 maja do 19 czerwca br. W przypadku szkół i oddziałów dwujęzycznych, oddziałów międzynarodowych, oddziałów wstępnych, oddziałów przygotowania wojskowego, oddziałów wymagających od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji oraz szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe potrwa krócej, bo do 31 maja. W szkołach tych od 1 do 12 czerwca będą odbywać się dodatkowe sprawdziany wiedzy, umiejętności i sprawności. Od 23 czerwca do 10 lipca uzupełnia się wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.

- Zarządzenia Dolnośląskiego Kuratora Oświaty: nr 7/2023 z dnia 17 lutego 2023 r. oraz  nr 17/2023 z dnia 24 kwietnia 2023 r. w sprawie  wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez Dolnośląskiego Kuratora Oświaty  lub inne podmioty działające na terenie szkoły, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej  w r. szk. 2022/2023, oraz określenia miejsc uznanych za wysokie w tych zawodach

  1. Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej może być złożony do maksymalnie 3 szkół. Organ prowadzący może wszakże zwiększyć liczbę szkół do wyboru na swoim terenie, np. we Wrocławiu w elektronicznej rekrutacji uczniowie będą mogli wybrać 6 szkół. Uczniowie mogą składać podania do szkół w różnych miejscowościach i na terenie różnych powiatów. Od lat obserwuje się systematyczny wzrost liczby uczniów ubiegających się o miejsca w szkołach w dużych miastach m.in. w ubiegłym roku uczniowie z terenu stanowili prawie 40% wszystkich uczestniczących w rekrutacji we Wrocławiu. Na Dolnym Śląsku dominuje rekrutacja elektroniczna. Informacjami służą: szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, organy prowadzące (we Wrocławiu źródłem rzetelnej informacji jest Kompleksowy System Rekrutacji https://rekrutacje.edu.wroclaw.pl), Kuratorium Oświaty.
  2. Ósmoklasista może uzyskać maksymalnie 200 punktów rekrutacyjnych - połowę za wyniki na egzaminie ósmoklasisty, resztę za oceny na świadectwie (j. polski, matematyka, dwa przedmioty wskazane przez szkołę w zależności od oddziału, do którego aspiruje uczeń - maksymalnie 72 pkt.), konkursy i olimpiady (maksymalnie 18 pkt.), wolontariat (3 pkt.), świadectwo z wyróżnieniem czyli z biało-czerwonym paskiem (7 pkt.). Udział w wolontariacie oraz osiągnięcia w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych muszą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. Jest to warunkiem przyznania odpowiednich punktów w postępowaniu rekrutacyjnym. 
  3. W pierwszej kolejności do publicznych szkół ponadpodstawowych przyjmowani są:
  • laureaci lub finaliści ogólnopolskich olimpiadprzedmiotowych nadzorowanych przez Ministra Edukacji i Nauki (nie wszystkie konkursy nazywające się olimpiadą ten warunek spełniają)
  • laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim (w przypadku naszego województwa są to laureaci konkursów przedmiotowych Konkursu zDolny Ślązak)
  • laureaci konkursów dla uczniów szkół i placówek artystycznych dla których organizatorem jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub specjalistyczna jednostka nadzoru utworzona przez MKiDN
  1. Wniosek z powyższego jest taki, że warto startować w olimpiadach i konkursach, dobrze się uczyć, angażować społecznie. Pracowitość, aktywność, zaangażowanie
    i osiągane sukcesy przysparzają punktów rekrutacyjnych. Do egzaminu ósmoklasisty w dniach 23-25 maja zostało 2 tygodnie, do końca roku szkolnego 1,5 miesiąca. Na ostatniej prostej trzeba się solidnie przyłożyć do nauki, zawalczyć o jak najlepszy wynik na egzaminie ósmoklasisty oraz o oceny końcowe z przedmiotów. Bardzo Państwa proszę o pozytywne motywowanie swoich pociech, wsparcie, a także odpowiedni nadzór nad nimi w kluczowym momencie ich życia.
  2. Wybór szkoły ponadpodstawowej nie jest łatwą sprawą. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie kim chcę być w życiu, czym się zajmować, jaki zawód wykonywać. Jeżeli dziecko ma sprecyzowane plany, posiada określone zdolności i przejawia konkretne zainteresowania jest łatwiej (chce być lekarzem - szukamy oddziałów z profilem biologiczno-chemicznym w liceach ogólnokształcących, chciałoby zostać inżynierem lub informatykiem - wybieramy szkoły z profilami matematyczno-fizycznym czy matematyczno-informatycznym, pragnie służyć w mundurze - wskazujemy klasy mundurowe, marzy o zawodzie mechanika samochodowego, cukiernika czy fryzjera - rozglądamy się za takimi specjalnościami w technikach i szkołach branżowych itd.). Trudno jednak oczekiwać od 15-latka jasno określonych planów zawodowych i życiowych. A co mają począć uczniowie, którzy dobrze się uczą ze wszystkiego? I nie są w stanie konkretnie odpowiedzieć kim chcieliby zostać w dorosłym życiu? Dla nich najlepszą opcją byłoby, jak się zdaje, liceum ogólnokształcące. Na pewno warto by uczeń - nastolatek współdecydował o wyborze edukacyjnej drogi. Trzeba brać pod uwagę jakie przedmioty i dziedziny go interesują, które lubi, z których idzie mu lepiej niż z innych. Dobrze jest zapoznać się z ofertą edukacyjną szkoły, w szczególności uzyskać informację jakie przedmioty w danym oddziale są realizowane  w zakresie rozszerzonym. Dowiedzieć się co szkoła proponuje po obowiązkowych zajęciach. Ustalić jakie korzyści będzie miał uczeń z wyboru szkoły, jakie po jej ukończeniu będą jego edukacyjne i zawodowe perspektywy. Odwiedzić szkołę, popytać wśród znajomych, poczytać w internecie. Zerknąć na zdawalność matur i egzaminów zawodowych (szczegółowe wyniki są publikowane na stronie internetowej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej). Dojazdy zabierają czas przeto dobrze byłoby wybrać jak najlepszą szkołę możliwie blisko. Warto poznać progi rekrutacyjne czyli wartości punktowe, od których przyjmowano w ubiegłym roku bądź w minionych latach do poszczególnych oddziałów w danych szkołach. Co prawda w 2023 r. mogą się one podwyższyć lub obniżyć, ale generalnie wykazują względną stabilność. Dobrym pomysłem jest zatem wskazać szkoły z różnymi progami rekrutacyjnymi tak, aby przynajmniej do jednej się dostać. Ważna informacja - po otrzymaniu świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz po uzyskaniu wyników egzaminu ósmoklasisty można w terminie do 10 lipca dokonać zmiany
    w zestawie wybranych szkół i oddziałów.
  3. Uczeń dokonuje wyboru szkoły, a w jej obrębie oddziału. Może wskazać jeden oddział w jednej szkole, może też wskazać tyle oddziałów ile jest ich maksymalnie we wszystkich szkołach, które ma do wyboru. Bezpieczniej jest wskazać większą liczbę oddziałów. Warto przyjrzeć się przypadkowi Wrocławia, który zdecydował się na rekrutację do 6 szkół. Odbywać się ona będzie w stolicy Dolnego Śląska elektronicznie. Kandydat tworzy listę, na której wskazuje w kolejności szkoły
    i oddziały (od oddziału „upragnionego” na miejscu pierwszym do oddziału „na wszelki wypadek” na ostatnim). Do danego oddziału w konkretnej szkole, spośród wszystkich uczniów ubiegających się o 32 miejsca w oddziale, zostanie zakwalifikowanych 32 uczniów z najwyższą liczbą punktów. Szczęśliwcy, czyli olimpijczycy i ci z wysoką liczbą punktów rekrutacyjnych dostaną się do wymarzonych szkół i oddziałów z pierwszej opcji, reszta trafi do szkół i oddziałów
    z drugiego albo kolejnych wyborów. W ten sposób powstanie lista uczniów zakwalifikowanych w pierwszym naborze. Jeśli dostarczą w określonym terminie świadectwo ukończenia szkoły podstawowej to zostaną przyjęci do szkoły ponadpodstawowej. Niezakwalifikowani oraz zakwalifikowani, ale niezadowoleni
    z wyniku rekrutacji, będą mieli szansę w drugim naborze na ewentualne wolne miejsca w szkołach. Po zakończeniu procesu  rekrutacji do szkoły przyjmuje dyrektor, o ile rzecz jasna dysponuje jeszcze wolnymi miejscami. Na początku roku szkolnego niektórzy uczniowie z różnych powodów zmieniają szkoły. Wtedy pojawia się szansa dla zdeterminowanych, którzy trafili wcześniej do innych szkół lub pozostają bez przydziału. Stany osobowe w oddziałach w poszczególnych szkołach stabilizują się ok. 10-15 września.
  4. Drugi rok z rzędu do szkół ponadpodstawowych trafi 1,5 rocznika, to efekt obniżenia wieku szkolnego z 7 do 6 lat w 2014 r. (w 2016 r. przywrócony został obowiązek szkolny od 7 lat). O miejsca w szkołach ponadpodstawowych będzie ubiegał się teraz rocznik 2009, który rozpoczął naukę w wieku sześciu lat oraz pół rocznika dzieci
    z 2008 roku, które poszły do szkoły jeszcze jako siedmiolatki. Na Dolnym Śląsku
    o miejsca w szkołach ponadpodstawowych będzie starać się 38710 osób, w tym 1651 uchodźców z Ukrainy. Nie będzie trudniej dostać się do szkoły niż w poprzednich latach, gdyż organy prowadzące przygotowały odpowiednio więcej miejsc we wszystkich typach szkół. W r. szk. 2023/2024 w wielu szkołach  zrobi się tłoczniej, dłużej będą trwały zajęcia. W kolejnym roku sytuacja się poprawi, ponieważ do szkół ponadpodstawowych trafi rocznik liczący 17747 osób (obecne klasy siódme). Dla porównania - następne roczniki liczą: 26327 osób (klasy szóste), 28827 osób  (klasy piąte), 29589 ( klasy czwarte) 28504 (klasy trzecie).

Państwa pociechom życzę bardzo dobrze zdanego egzaminu ósmoklasisty, jak najlepszych ocen na świadectwie i  dostania się do wymarzonej szkoły w pierwszym naborze.

                                                                                           Z szacunkiem pozostaję

                                                                                                     Roman Kowalczyk

                                                                                      Dolnośląski Kurator Oświaty

  1. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025
  2. Wyniki rekrutacji
  3. Program Stypendialny Horyzonty Fundacji EFC i Fundacji Rodziny Staraków
  4. List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty

Podkategorie

Strona 7 z 10

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Menu

Strona główna Strona główna
Informacje Informacje
Rekrutacja Rekrutacja
Dokumenty Dokumenty
Ochrona Danych Osobowych Dane osobowe
Strona
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Dane osobowe
Szkoła
  • Historia szkoły
  • Nasz patron
  • Rekrutacja
  • Kadra szkoły
Informacje
  • Aktualności
  • Kontakty
  • Dokumenty
  • Plan lekcji
Inne
  • BIP
  • Librus
  • Facebook
  • ePUAP
  • Office 365
© 2025 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Pieszyckiej Harcerskiej Organizacji Podziemnej w Pieszycach. Wszelkie prawa zastrzeżone.